A Bakony és Balaton Keleti Kapuja területén 2007-ben kezdtük azt a közös munkát, amelynek eredményeként sikeres LEADER programot hajtottunk végre a 2007-2013-as programozási időszakban. Lelkes, térségi szervezetek, és a mögöttük álló aktív vidéki emberek munkája és sikere, hogy egy igazi közösség, egy alkotó együttműködés alakulhatott ki a térségben.

A Bakony és Balaton Keleti Kapuja Közhasznú Egyesület 22 Veszprém megyei település változást akaró, 65 aktív szereplője alapította, jelenlegi taglétszámunk 83, pártoló tagjaink száma 3 volt. A tagok: önkormányzatok, civilszervezetek és vállalkozások.

Gazdaságilag ezt a területet korábban, mint a szocialista vegyipar, építőipar, alumíniumipar és bányászat fontos bázisát ismerte az ország. A lakosság túlnyomó része gyárakban dolgozott. A rendszerváltással átalakultak a biztos munkahelyet jelentő nagyvállalatok, tevékenységi- és termékkörük jelentős szűkülésével a munkahelyek száma is drasztikusan csökkent. Jelenleg főként mikro- kis- és középvállalatokként működnek az fennmaradt részlegek.

A mezőgazdaság részaránya számottevő, a területek a fenntartható gazdálkodás megvalósítására alkalmasak.

Természeti kincseink: A Natura 2000-ben nevesített területek, a Bakony védett természeti terület övezete, a veszprémi kistérségben az ökológiai zöldfolyosó, valamint a Balaton partja a tájkarakter megőrzés szempontjából kiemelt jelentőségű. További lehetőségeket tartogat a kiaknázatlan karsztvízbázis. A többcélú fejlesztés lehetőségét segítik elő a kedvező földrajzi és éghajlati viszonyok.

Épített és kulturális örökségünk kiemelt potenciállal bíró elemei, a templomok, az emlékházak, a régészeti lelőhelyek, vízimalmok, amelyek akár egy túraútvonalon körbevezetnek a településeken, elmesélik történetünket a római kortól a honfoglaláson át napjainkig. Kijelenthetjük azonban, hogy mára legnagyobb értékünk és erőnk azonban mára a közösségi együttműködés, az együtt gondolkodás és a térség sikeres fejlődéséért való közös felelősségvállalás.

LEADER (francia betűszó: Liaison Entre Actions pour le Developpement de l’Economie Rurale) = Közösségi kezdeményezés a vidéki gazdaság fejlesztéséért
Az Európai Közösség által 1991-ben elindított közösségi kezdeményezés gazdasági, társadalmi és környezeti problémák helyi megoldásával segíti elő a fenntartható fejlődést Európa vidéki területein. A LEADER és a hagyományos vidékfejlesztési politika intézkedései között a különbség az, hogy az előbbi abban nyújt iránymutatást, „hogyan” lehet elérni a kívánt célt, nem pedig előírja, „mit” kell tenni. A helyi részvétel, a valódi összefogás és együttgondolkodás, ami máshol esetleg kiegészítő jelleggel jelenik meg, itt a működés fő sajátossága – ezért is nagyobb a program jelentősége annál, mint amit a forrásokból való részesedéséből következtethetnénk.

1. Területalapú fejlesztés
A területalapuló megközelítés a kisebb, homogén, gazdasági és társadalmi szempontból egyaránt összetartozó térségeket tekinti a vidékfejlesztés célterületének, amelyeket gyakran egy tőről fakadó hagyományok, helyi identitás, az összetartás szellemisége, illetve közös szükségletek és elvárások jellemeznek.

2. Alulról építkező megközelítés
A LEADER leginkább egyedi jellemzője. A helyi szereplők részt vesznek a stratégiáról való döntésben és térségük elsődleges ügyeinek meghatározásában.

3. Háromoldalú partnerség: a vállalkozói-, civil- és közszféra
A „helyi fejlesztési társulás”, úgynevezett helyi akciócsoport (HACS) létrehozása és működtetése a LEADER-szemlélet eredeti és fontos jellemvonása. A HACS feladata, hogy felvázolja és megvalósítsa a helyi fejlesztési stratégiát, döntéseket hozva a források megtervezéséről, felhasználásáról és kezeléséről. Ők döntenek a helyi vidékfejlesztési stratégia fő irányairól, részletes tartalmáról, majd a támogatandó projektekről is.

4. Innováció
Az innováció minél szélesebb értelmét véve jelentheti egy új termék, egy új folyamat, egy új szervezet vagy egy új piaci stratégia bevezetését, ami egyaránt érvényes a falusi és városi térségekre.

5. Integrált ágazatközi megközelítés
A LEADER nem egy ágazat fejlesztési programja: a helyi fejlesztési stratégiának több ágazatra ki kell terjednie, a tevékenységek számos formáját együtt kezelve. A helyi akciókat és projekteket tehát úgy kell összekapcsolni és koordinálni, mint egy összetartozó egészet.

6. Hálózati működés
A hálózati működés magában foglalja az eredmények, tapasztalatok, eljárások és módszerek cseréjét az EU-n belüli, vidékfejlesztésben érintett LEADER akciócsoportok, vidéki térségek, közigazgatási és egyéb szervezetek között, függetlenül attól, hogy közvetlenül LEADER kedvezményezettek-e.

7. Kooperáció
A kooperáció továbbmegy, mint a hálózati működés: feltételez egy helyi akciócsoportot, amely közös projektet vállal fel egy másik régió vagy tagállam LEADER-csoportjával, illetve egy hasonló megközelítést alkalmazó csoporttal az unión kívüli országokból. Lehetővé teszi számukra, hogy külső tapasztalatok és értékek bevonásával adjanak választ bizonyos problémáikra, vagy aknázzák ki előnyös adottságaikat.

Hírarchívum
2017-ben támogatónk
Projektjeink
Facebook közösségünk